woensdag 25 november 2009

Salonboot Marretje anno 1913

Salonboot Marretje, is gebouwd in Leiden op de werf, “Rijnstroom” van F. Meijer & Co. De kiel van Marretje werd gelegd in 1911, omstreeks 1913 werd zij in de vaart genomen.

Marretje heeft de afgelopen 96 jaar onder verschillende scheepsnamen gevaren. Ook heeft zij verschillende eigenaren gehad. Ze rolde aanvankelijk in 1913 van de werf met de doopnaam “JEZU”. De naam was, zoals vaker gebruikelijk in die tijd samengesteld uit de eerste letters van de roepnamen van de ouders en de kinderen. In plaats van de eerste letters werd ook wel de roepnaam van een vrouw of van een “dierbare” gebruikt. Paul: “Ik heb de “J” nog in bezit”. Van 1941 tot en met 1976 droeg het scheepje de naam “WILANJA”. De eerste letters van de roepnamen van de ouders en de kinderen, van de familie van Laaren uit Amsterdam. In 1978 kreeg zij van de familie Küpers uit Weesp haar huidige naam ‘Marretje’. Marretje was de vrouw des huizes. Salonboot Marretje werd in 1994 door de huidige eigenaar Paul van Akkeren gekocht van Henk Kemp.

Ontwikkeling en renovatie
De afgelopen eeuw is salonboot Marretje keer op keer aangepast aan de eisen van de tijd. In bijna een eeuw is er veel aan haar gesleuteld. Bij de tewaterlating was er gasverlichting aan boord en werd zij voortgedreven door een benzine/petroleummotor. Inmiddels heeft Marretje haar 4de motor.

In de loop der jaren werd het balkon gedeeltelijk windvrij gemaakt met extra ramen. Een aanpassing die later weer ongedaan is gemaakt. Het toilet is verschillende keren aangepast en verbeterd.

Tussen 1995 en 2001 is de oude dame geheel ontmanteld en weer opgebouwd. Haar ijzeren scheepshuid is gerestaureerd met modern staal. Marretje is sindsdien technisch weer als nieuw te beschouwen. Werkelijk iedere millimeter heeft aandacht gekregen. Ze is met moderne materialen gerenoveerd en voorzien van alle moderne snufjes.

De stuurhut entrees zijn, voor een verbeterde toegang, naar het balkon verplaatst. Dit naar historisch voorbeeld van andere salonboten. De oorspronkelijke balkonbank, de motorkap en de keuken zijn geheel verloren gegaan. Er is een nieuwe eigentijdse motorkap en keuken geplaatst. De nieuwe balkonbank heeft een meer ergonomisch ontwerp gekregen. Omwille van het comfort werd het zeildoek in de stuurhut vervangen door wegneembare raampanelen. Volledig in stijl met de overige ramen. De raampanelen kunnen nu ook weer in de coulissen worden opgeborgen. In 2006 is er een nieuwe eikenhouten vloer in het schip aangebracht.

Buiten het zicht zijn er ook aanpassingen gedaan. Zo wordt de restwarmte van de motor gebruikt voor de warmwater voorziening. Er is luchtverwarming aan boord gekomen. Een warmtewisselaar, gekoppeld aan de motor, zorgt voor extra verwarming van de salon. Marretjes romp is met kimkielen gestabiliseerd. Moderne motorsteunen en meer geluidsisolatie hebben het geluidscomfort nog verder verhoogd.

Vaarvergunning
Exploitatie bedrijf “Salonboot Marretje anno 1913” is voortgekomen uit de stichting Salonboot Marretje (2000). De stichting kwam niet in aanmerking voor een vaarvergunning. Ter derving van haar restauratie kosten en het onderhoud. De gemeente Amsterdam heeft in een later stadium (2006) een exploitatie vergunning afgegeven op grond van een door de Scheepvaartinspectie afgegeven Certificaat van Onderzoek. Salonboot Marretje voldoen aan alle veiligheideisen. De doelstellingen van de stichting blijven gehandhaafd.

Auteur, Paul van Akkeren, 25 november 2009

5 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige boot. Door wat verder te Googelen zag ik dat de boot te huur is. Dat kan via Boot Huren Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Pim Evers,
    Salonboot Marretje heb ik begin van dit jaar verkocht aan Nico Bax van salonboot Kleijn Amsterdam. Wil je mijn gegevens uit je systeem halen, dat zijn ook de foto's waar ik en mijn familie op staat. De prijs gegevens kloppen ook niet meer. Bedankt voor de te nemen moeite.
    Vriendelijke groet,
    Paul van Akkeren, Jeltje de Bosch Kemperpad 49, 1054 PH Amsterdam, 06 22959035, 020 8409866

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sinds maart 2010 rederei:
      Classic Boat Dinners
      • Prinsengracht 1085
      • 1017 JH Amsterdam
      • t: +31 (0) 20 3301910
      • m: +31 (0) 6 55157770
      • e: info@classicboatdinners.nl

      Verwijderen